zwemmen met zeeleeuwen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu zwemmen met zeeleeuwen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

zwemmen met zeeleeuwen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

23 April 2009 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Mijn reis naar de Galapagoseilanden was in één woord fantastisch. Deze eilandengroep hoort bij Ecuador en hebben één van de meest (door de mens) onaangetaste ecosystemen ter wereld. Dat betekent onder andere dat dieren zich ook niet bedreigd voelen, waardoor je allerlei dieren zoals zeeleeuwen en heel veel vogels. Verder zijn de eilanden vrij droog, want ook een nogal bijzondere planten (cactus)groei oplevert. De onderwaterwereld is ook zeker de moeite waard, ten eerste is het water ongelooflijk helder, en de dieren hebben weinig angst, dus je kunt ze makkelijk benaderen (of andersom..). Het kost dus geen enkele moeite om met zeeleeuwen, schildpadden en haaien te zwemmen.

Vorige donderdag was ik er samen met een huisgenoot heen vertrokken. Hij reisde daarna verder naar Peru. Via onze talenschool hadden we een last-minute cruise geboekt van vijf dagen.
Omdat we een last-minute cruise via onze talenschool geboekt hadden besloten we vorige week dinsdag om donderdagochtend te vliegen, dus ik moest nog snel regelen met mijn vrijwilligerswerk dat ik er een aantal dagen tussenuit kon. Gelukkig was dat geen probleem.

Ik zat dus onverwacht snel in het vliegtuig. Helaas had de vliegreis wel een uur vertraging. Maar verder verliep de reis vlekkeloos, evenals de bijna wolkeloze hemel gedurende bijna de hele reis. We vlogen op Baltra, dat vlak boven het bewoonde eiland Santa Cruz ligt.
We begonnen de reis dan ook op het vasteland van dit eiland met een bezoek aan een soort reservaat waar verschillende reuzenschildpadden leven. De gids vertelde overigens bij ieder diersoort dat je minimaal 2 meter afstand moest bewaren om het leven niet te schaden.
Daarna gingen we naar een lavatunnel, dat ontstaan is na een vulkaanuitbarsting waarvan de schil van het magma opgedroogd is tot een lange gang. Echt heel bijzonder om daar doorheen te lopen.

We gingen daarna op weg naar het schip in de havenstad Puerto Ayora. In de haven lagen de zeeleeuwen gewoon op de schepen de slapen... Ik kwam ook nog twee vrijwilligers tegen die ik van de talenschool kende. ´s avonds hebben we dus nog even gezellig wat gedronken met elkaar. Het schip waar we mee voeren was een oud zeilschip dat die carriére al lang achter zich had gelaten. Een prima schip, kleine slaapcabines, maar veel ruimte op het dek om lekker in de schaduw te zitten. In totaal was er plaats voor 16 passagiers (en 7 man personeel), maar tijdens mijn reis waren we met 11 passagiers (uit Europa, VS en Israël). Overigens hadden we niet heel veel tijd om op het dek te luieren, want we hadden voor de volgende dagen echt een druk programma om een aantal eilanden te bezoeken.

We begonnen op Floreana, waar we onder andere Post Office Bay hebben bezocht (je laat je kaart achter, en een volgend schip neemt die weer mee naar een andere bestemming) en een lavatunnel. Ook daar struikelde je bijna over de zeeleeuwen. Daarna hebben we de onderwaterwereld verkend bij een aantal omhoogstekende rotspunten uit het water (Devil´s Crown) en allerlei schildpadden en haaien onder water gezien.

De volgende dag (nacht) reisden we door naar het eiland Española dat vooral bekend is om zijn vogels. Daar hebben we veel albatrossen en allerlei inheemse vogels gezien, die gebruik maken van de rotsen om daar te landen. Overigens kan je op vrijwel alle eilanden ook prachtig van de zonsondergang genieten.

Zondag stonden de eilanden Santa Fé en Playas del Sur op het programma. Beide droog, maar met een bijzondere begroeiing aan cactussen. En natuurlijk zoals overal zeeleeuwen. We hebben daar een wandeling gemaakt, wat natuurlijk weer een paar prachtige plaatjes opgeleverd heeft. Bij Santa Fé hebben we ook de onderwaterwereld verkend. Op de reis tussen de twee eilanden kwamen we ook nog dolfijnen tegen die een hele tijd met ons schip meegezwommen hebben.

Maandag, helaas alweer de laatste dag, zijn we naar Seymour del Norte gegaan (een eiland dichtbij het vliegveldeiland Baltra) waar we fregatvogels hebben gezien. Deze vogels blazen hun borst heel ver op om indruk te maken op de vrouwtjes. Echt heel maf om dat te zien.

De verzorging op het schip was overigens uitstekend, drie keer per dag een echt goede maaltijd. Eigenlijk zijn vijf dagen gewoon te kort, maar ik heb wel het idee dat ik in vijf dagen wel een heel goed beeld heb gekregen van deze eilanden. Ik had het in ieder geval zeker niet willen missen!!

Mijn uitgebreide fotoverslag is overigens te vinden op: http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Galapagos#

Na mijn terugkomst in Quito maandag ben ik gewoon weer in mijn normale ritme van vrijwilligerwerk, en sociale activiteiten ´s avonds doorgegaan. Dit weekend wil ik het een beetje rustig aan doen.

Volgende week zal ik weer eens iets meer over mijn vrijwilligerswerk vertellen en wil ik ook eens wat dieper ingaan op een wat aspecten van het Ecuadoriaanse leven, te beginnen met het vervoer... Er wordt volgende week woensdag trouwens ook een koninginnedagfeest hier in in Quito georganiseerd door de ambassade, dus misschien ook daarvan dan een verslag.

Saludos en hasta luego!

Sybren

P.S. Als je één van mijn Galapagos als leuke windows-achtergrond wilt gebruiken, laat het mij dan even weten, dan stuur ik hem in fullsize op:).



  • 24 April 2009 - 16:27

    Joliene:

    En weer ga je mijn saaie avonddienst redden, neef! Ik zie dat je behoorlijk wat foto's online hebt gezet, dus ik ga ze vanavond op m'n gemak bekijken.

  • 24 April 2009 - 16:52

    Froukje:

    Super, Sybren!! We hebben we aan je gedacht afgelopen weekend in Aldemardum... Was erg gezellig!

    Liefs Froukje

  • 24 April 2009 - 20:49

    C.Fey-Thewissen:

    Van je moeder kreeg ik je site.
    Ik vind het geweldig wat je meemaakt en geniet van je verhalen.
    Ik ben een oma en heb 9 kleinkinderen die ook druk bezig zijn, ook geniet ik van hun wederwaardigheden.
    Fijne tijd 'groet van Clim.

  • 25 April 2009 - 16:33

    Anna Grooters:

    Sybren, wat geweldig wat je allemaal meemaakt; erg bijzonder al die dieren daar op de Galapos; moet een hele mooie ervaring zijn geweest.
    Liefs Anna

  • 26 April 2009 - 20:44

    Marjan:

    Wat een geweldige plaatjes van de eilanden en die zeldzame dieren.Kun je geen cactus in je tas meenemen?die hebben geen water nodig dus die overleven wel bij jou!!!Kun je weer in je werkritme komen na die mooie belevenissen?Liefs van je moeder.

  • 26 April 2009 - 21:05

    Geert:

    Ha Sybren!!

    Dat ziet er allemaal prachtig uit! Belevenissen om nooit meer te vergeten.
    Vergeet aanstaande donderdag niet langs te gaan bij het Nederlandse consulaat/ambassade (als Quito dat heeft)...of nodig jezelf uit.....dat is een van de weinige momenten in je leven dat je je echt Nederlander voelt! Je komt dan veel Nederlanders tegen en je weet nooit waar je dan weer terecht komt!

    Geniet van het reisleven!

    Vr. groet,

    Geert

  • 26 April 2009 - 22:26

    Ria En Aat:

    alle foto's bekeken .prachtig super mooi! nog eeen fijne tijd en we hopen binnekjort weer nieuws van je te mogen ontvangen.Groetjes Tante Ria en OOm Aat

  • 27 April 2009 - 21:30

    Broerski:

    Ha broerski!

    Goed bezig makker! Je haalt er uit wat er in zit volgens mij! Nog spannende tijden nu in Quito door de verkiezingen?

    Spreek je snel (zal binnenkort weer eens bellen)!

    Your bro'

    PS. wat zie ik nu?! Heb je een ring aan je rechter ringvinger? Moet je ons misschien nog iets vertellen?! :-)

  • 29 April 2009 - 19:06

    Piet Uit Berkel:

    geweldig neef !!
    kijk, geniet, sla op, en vergeet het nooit meer !
    Hier heb je de rest van je leven plezier van.

  • 01 Mei 2009 - 07:11

    Machtelt Visser:

    Lieve Sybren,
    wat een mooie verhalen! Wat maak je veel mee, geweldig! Graag lees ik meer over je vrijwilligerswerk en ik ben benieuwd naar het vervoer in Ecuador... en hoe het feest ter ere van Hare Majesteit was en hoe men reageerde op de schokkende toestanden bij ons in Apeldoorn! Of is dat daar niet doorgedrongen?
    Hartelijke groet van Robert, de eeuwige student, en Pieter, die nu weer bij mij in Amsterdam woont en in de Stadsschouwburg werkt, en van mij! Liefs, Machtelt

  • 05 Mei 2009 - 14:06

    Susanne:

    Nu heb ik je site dan eindelijk ook eens bekeken. En je foto's; heel erg mooi!!

  • 09 Mei 2009 - 10:36

    Nathalie Rooms:

    Hey Sybren,

    Te gek zeg hoe dicht je daar bij de zeeleeuwen komt! Ook de foto,s van de reuzenschildpadden spreken mij erg aan. Mooi hoor dat jij dit allemaal mag beleven en ons mee laat genieten. Ga zo door en veel reisplezier nog.

    Groetjes Nathalie

  • 11 Mei 2009 - 09:21

    Aad Francissen:

    Je bent gewoon 'even' op de Galapagos eilanden geweest. Hoe luxe is dat? Jemig, mijn moeder -biologe- zou er een moord voor doen! Mooi hoor, en prachtige foto's ook.

    Groetjes Aad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 24171

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: