Koninginnedag en Quilotoa - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Koninginnedag en Quilotoa - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Koninginnedag en Quilotoa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

06 Mei 2009 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Het werd echt weer tijd voor een berichtje, want ik twee weken tijd is er toch wel erg veel om over te schrijven.

Het weekend nadat ik van de Galapagos-eilanden terugkwam heb ik het inderdaad heel rustig aangedaan. Lekker door de stad rondgelopen, gewoon eens de bus gepakt en gekeken waar die uitkwam. Dus een heerlijk rustig weekend, waarin ik ook nog even rustig na kon denken wat ik de rest van mijn reis nog wil gaan doen. Verder heb ik eindelijk ook wat foto´s van het centrum van Quito kunnen nemen, je vindt ze hier:http://picasaweb.google.nl/sybren.bouwsma/Quito#

Verder had ik vorige week een koninginnedagfeest in Quito, georganiseerd door de Ambassade. Het was op woensdag, dus nog voor de verschrikkelijk gebeurtenissen in Apeldoorn (het Nederlandse nieuws komt hier ook aardig snel door hoor...). Eerst was er een officiële receptie (formeel gekleed) en daarna een feest (doe maar gewoon wat geks oranjes aan). De officiële receptie werd halverwege wreed verstoord met een bommelding. De ambassadeur was net een mooi verhaaltje aan het houden over de goede verhoudingen tussen Nederland en Ecuador blabla en toen moesten we opeens allemaal naar beneden. De boodschap werd eerst alleen in het Spaans verteld, dus wij wisten helemaal niet wat er aan de hand was. Maar goed, uiteindelijk stond iedereen buiten. De jas konden we al niet meer meenemen... Na ongeveer 20 minuten kwam de politie er aan met honden om het pand te doorzoeken. En na een half uur stopte de ambassadeursvrouw haar CD met Nederlandse muziek maar in haar auto met de luidsprekers hard aan om de boel wat op te vrolijken. Gelukkig was na drie kwartier vastgesteld dat het loos alarm was en kon de receptie weer verder gaan. Veel ´hoge´ gasten waren toen toch al vertrokken, dus voor iedereen was er meer haring, paling en bier... Het feest daarna was echt een Nederlands feest met veel oranje, polonaise, bitterballen en Heineken.

De volgende dag ben ik samen met Susan, een van de vele Nederlanders hier, vertrokken naar de rust van de Andesdorpjes, met als uiteindelijke doel een mooi kratermeer dat daar te vinden. Donderdagmiddag zijn we eerst naar Latacunga gereisd, het grootste stadje daar in de regio. We sliepen in een Hostal met Nederlandse eigenaren. Daar kwamen we een Oostenrijks meisje tegen, die dezelfde route als ons wilde gaan reizen. De volgende dag zijn we doorgereisd naar Isinlivi. De afstand is niet groot, maar het zijn allemaal onverharde wegen in de bergen vol met bochten en dan doe je over 40 km dus wel ongeveer 3 uur. Maar goed, onderweg hele mooie uitzichten op de andes gehad. En uiteindelijk kwamen we in een ontzettend klein dorpje aan, met alleen en kerk en wat huizen. Wat een vergeleken met Quito!! We hadden daar ook een Hostal, met een beetje een ecologisch tintje. De wc was bijvoorbeeld gewoon een gat waar je wat zaagsel overheen moest gooien en werd daarna gebruikt als mest voor de planten. En je had ook nog een mooi uitzicht op het dal, dus wat wil je nog meer. In het dorpje zijn we nog naar een houtbewerkingsschool geweest van de broeders van Don Bosco, echt ongelooflijk knap wat ze daar maken!
De volgende ochtend vroeg om een uur of 6 hoorde ik opeens een processie door de straten van het dorpje lopen. Het bleek ook van dezelfde broeders te zijn als van de werkplaats. Ik ben gewoon achter de processie aangelopen en uiteindelijk heb ik ook de mis daar meegemaakt. Heel bijzonder om daar bij te zijn.

De rest van de dag hadden we uitgetrokken om te lopen naar Chugchillan, een dorpje ongeveer 15 km verderop. Maar natuurlijk de berg af en een andere berg weer op. Een hele mooie wandeling, maar toch wel iets pittiger dan verwacht, ook omdat het door de eerdere regen wel glad was. En ook wij ontkwamen niet aan de regen. Na ongeveer vier uur lopen barstte de regenbuien echt los. Het uitzicht blijft dan mooi, maar het loopt toch minder lekker. Op een gegegeven moment kwamen we iemand met een pick-up tegen, en tegen een kleine vergoeding heeft die ons naar het busstation gebracht, waar we gelukkig net op tijd voor waren (zeker omdat die maar één keer per dag rijdt...). Onze spul konden we gelukkig drogen bij de open haard van het Hostal.

Het kratermeer van Quilotoa stond de volgende dag op het programma. Er reed een bus heen, die over dezelfde onverharde wegen moest als op donderdag. Met natuurlijk weer fantastische uitzichten. Aan de rand van het kratermeer ligt echt een heel klein dorpje, Quilotoa, dat wel bijna helemaal leeft van de toeristen die daar komen. De krater is dan ook een bezoek waard, met rondom hoge bergen en 400 m een groot meer. We zijn ook nog naar beneden gelopen. Ook een tocht over allerlei steile bergpaadjes. Op de terugtocht hielden we het niet droog en zijn we een Ecuadoriaans eetstalletje binnen gelopen waar ze gelukkig warme chocolademelk hadden. Maar verder was het heel basic... (wc die je niet door kon trekken, maar waar je zelf water in moest gooien en een bed midden het eetstalletje).
Hij kon ook wel een jeep (in plaats van een pick-up met open dak) regelen die ons naar het volgende dorpje naar busstation kon brengen. Zo kwamen we uiteindelijk nog redelijk droog in Latacunga aan.

Daarvandaan ben ik verder gereisd naar Quito. Echt een bijzonder mooi weekend dus, ondanks dat het weer niet helemaal mee zat.
De foto´s van mijn tocht kan je bekijken op: http://picasaweb.google.nl/sybren.bouwsma/Quilotoa#

Saludos,

Sybren

P.S. Ik zal binnenkort eens een bericht schrijven dat echt over mijn vrijwilligerswerk gaat. Een paar foto´s vind je al op: http://picasaweb.google.nl/sybren.bouwsma/CaminoEspecial#

  • 06 Mei 2009 - 23:15

    Piet Uit Berkel:

    zo, ben ik eindelijk eens de eerste die schrijft. Ik heb er wel lang voor op moeten blijven.
    Sybren, altijd weer spannend om jouw reisverhalen te lezen. Ik zie zo voor me wat jij beleefd.Geweldig veel en geweldig mooi. Nog veel mooie belevenissen toegewenst van mij...
    Piet

  • 07 Mei 2009 - 07:47

    Froukje:

    Alweer zulke mooie foto's en verhalen... :)Geniet er maar goed van!

    Heb je de foto's van het vriendenweekend al bekeken? Die kunnen natuurlijk niet op tegen al het moois daar, maar goed, we hebben in de Gaasterlandse bossen en aan het IJsselmeer een fantastisch weekend gehad...

    Liefs Froukje

  • 07 Mei 2009 - 18:42

    Gitte:

    leuk en boeiend om je avonturen te lezen Sybren!
    veel moois en goeds op je verdere pad, hartelijke groet Gitte

  • 09 Mei 2009 - 10:41

    Nathalie Rooms:

    Dag Sybren,

    Dat was ook even eng zeg. Een bommelding op Koninginnedag zover van huis. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen daar in Quito.

    Je loopt trouwens wat af zeg, maar aan de foto,s te zien is dat zekers te moeite waard.

    Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende berichten.

    Nathalie.

  • 09 Mei 2009 - 22:20

    Friese Tante:

    Sybren wat maak jij een geweldige mee.
    wat een ervaringen en wat een prachtige natuur,een reis om nooit te vergeten.
    Geniet nog van de tijd die komen gaat, en blijf van die mooie verhalen voor ons schrijven.

    Margriet.

  • 11 Mei 2009 - 10:00

    Petra Veldhuis:

    Hoi Sybren,
    Ik ben net terug van mijn vakantie naar Curacao, maar heb na bovenstaand bericht alweer zin om op reis te gaan. Het lijkt mij daar echt fantastisch mooi. Ik zal zo je foto's nog even bekijken. Ik begrijp dat je je daar prima vermaakt. Je bent daar nu al weer 2 maanden. Snel gaat de tijd toch. Veel plezier.
    Groetjes Petra.

  • 11 Mei 2009 - 10:28

    Janny Hagedoorn:

    Hoi Sybren,
    Ik heb de prachtige foto's bekeken. Ben jaloers op je, maar gun je deze reis van harte. Geniet ervan, de tijd gaat razendsnel. Hou ons op de hoogte van al je belevenissen! Succes met de Spaanse les en een hele fijne tijd verder.

    Groet van Janny

  • 11 Mei 2009 - 10:40

    Maaike:

    Hoi Sybren,

    Wauw, wat gaaf allemaal! Mooie foto's ook. Misschien moet ik ook zo'n eco-wc in mijn tuin neerzetten. Goed voor de plantjes in mijn moestuin... Geniet nog een tijdje daar en beleef maar veel avonturen!

    Tot een volgende keer!

    Groetjes, Maaike

  • 12 Mei 2009 - 20:50

    Alice Ten Dam:

    Hoi Sybren,

    Leuk om je reisverslag te lezen. Wij hebben dezelfde tocht gemaakt als jij (naar het kratermeer, en het ecologisch toilet met uitzicht etc.) Lijkt gelukkig nog veel hetzelfde te zijn gebleven sinds 1997.
    Geniet ervan, en we volgen je via je site.

    Groeten van Alice & familie

  • 14 Mei 2009 - 18:15

    Inge:

    Sybren,
    Wat een belevenissen,geweldig!
    Leuk dat je zo veel mensen ontmoet.
    Je maakt mooie foto's.
    Amuseer je nog.
    Groetjes vanuit Maastricht van Gerard, Inge en Iris.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 24206

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: