Spaans in de jungle - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Spaans in de jungle - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Spaans in de jungle

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

02 April 2009 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd voordat ik mijn belevenissen van de afgelopen tijd kon toevertrouwen aan mijn weblog. Vorige week heb ik echt een ontzettend gave week gehad in de jungle en daarna een paar dagen aan de kust.

De week stond vooral in het teken van water in allerlei vormen: regen (maar gelukkig vooral ´s nachts), zwemmen in een waterval en in het zwembad, tuben (met een autoband op een riviertje drijven) en lekker zonnen aan het strand. Tel daarbij een uitstekende verzorging, cocktailparty´s in het zwembad en ook nog spaans leren en je hebt de ingrediënten voor een onvergetelijke week.

Die week was ik met twee meiden uit Duitsland, één uit Oostenrijk en één talenleraar op pad. Eigenlijk heel gezellig, en ook niet te groot. Omdat wij die week de enige gasten waren in het verblijf hadden wij het rijk alleen, dus ook het zwembad, hangmatten voor de Cabañas en dergelijke. Van maandag tot donderdag hadden we in ieder geval één dagdeel Spaanse les, en het andere dagdeel allerlei excursies.
We werden vervoerd in een soort van pick-up (je stapt gewoon in de laadruimte in), dat blijkbaar een heel normaal vervoersmiddel is in Ecuador. Maandag hebben we een supermooie waterval bezocht (en erin gezwommen natuurlijk) en daarna ons eigen suikerrietsap geperst. Dinsdag zijn we naar een finca, een tropische plantage, geweest, en ik heb daar onder andere voor het eerst een cacaoboon gezien en geproefd. Wat er om de cacaobonen heen zit is een hele grote vrucht en heel zoet vruchtvlees! Verder heb ik een hapje termiet genomen (gewoon vinger in een termietenheuvel stoppen), die blijken echt heel kruidig te smaken!
Woensdag hebben we van de cacaobonen onze eigen chocola gemaakt. Allereerst worden de al gedroogde bonen geroosterd, en daarna gepeld. Deze bonen worden tot cacaopoeder vermalen en in een soort suikerwater gegoten. De chocoladesaus die je dan krijgt hebben we lekker met stukken banaan opgegeten. Van hoe dat in zijn werk gaat heb ik trouwens een hele fotoreportage gemaakt, zie: http://picasaweb.google.nl/sybren.bouwsma/Chocolade# . ´s Avonds hebben we van de schil van een soort noot ringen gemaakt, door deze helemaal op te schuren. En donderdag zijn we naar een ander tropische tuin toegeweest, waar we allerlei kruiden uitgeprobeerd hebben en ook gemerkt het sap van een bepaalde bes prima als rode schmink kan dienen:). Daarna zijn we gaan tuben van de rivier daar dicht in de buurt.
En verder dus veel in de hangmat gelegen en gezwommen.

Op vrijdag was de jungle al weer voorbij want we hadden nog een lange busreis voor de boeg naar Canoa, een plaats aan de kust van Ecuador. Echt een mega-ingewikkelde rit met wel vier keer overstappen, een stuk met een boot over een rivier, en een taxi. We kwamen dan ook veel later aan dan gepland. Onze leraar Spaans die deze extra excursie georganiseerd had, had zijn neefje onderweg opgepikt en die gingen op een camping staan. Maar omdat de rest geen tent had, moesten wij dus nog een andere slaaapplaats zien te vinden. Gelukkig was er een hotel om de hoek. De volgende ochtend bleek hoe mooi het lag, echt ongeveer 50 m bij de zee, en met een balkon met hangmat met uitzicht op zee. Echt heel mooi!! En voor wat je ervoor krijgt kost het natuurlijk bijna niks (kamer voor 4 personen voor 40 dollar). Twee dagen dus heerlijk aan het strand gelegen. De golven waren ook erg hoog, dus ik heb ook met een bodyboard op de golven ´gesurfd´. Wel merkte ik later dat de zon toch op de evenaar toch wel erg fel is, dus ondanks mijn zonnebrandcreme met factor 50 toch flink verbrand. Garnalen en vis kon je ook overal krijgen, en ondanks dat ik er normale geen hele grote liefhebber van ben, vond ik ze daar toch wel erg lekker. Verder natuurlijk ook het nachtleven verkend, in tegenstelling tot Quito is het daar ook gewoon ´s avonds lekker warm, dus je dronk je cocktail ook gewoon buiten op straat op. De volgende dag nog zo´n relaxte dag. Ik heb toen ook eens een verse kokosnoot geprobeerd die je gewoon bij een man met een karretje kon kopen. Die hakt de kokosnoot aan de bovenkant voor je open en met een rietje kan je die leegdrinken. Als je die ophebt hakt hij die vrucht open en die krijg je dan gewoon mee. Daar heb je echt bjna een volledige maaltijd aan.
´s Avonds zijn we met de nachtbus weer terug naar Quito gereisd (eerst een rit van een kwartier op de achterkant van een pick-up met ongeveer tien mensen). Je nacht is dan natuurlijk wel gebroken, maar gelukkig heb ik wel een beetje kunnen slapen.

´Enkele´ foto´s van die week vind je trouwens op: http://picasaweb.google.nl/sybren.bouwsma/JungleEnKust#

Bij aankomst in het studentenhuis, waar ik die nacht voor het eerst zou slapen bleek namelijk dat er geen bed vrij was. Echt irritant! Dus heb ik nog maar even op de bank geslapen voor ik die ochtend voor het eerst met mijn vrijwilligers werk ging beginnen. Maar goed, ook dat ging goed.

Vanaf deze week ben ik dus in de ochtenduren bezig met het begeleiden van mensen met een verstandelijke handicap bij het schuren, schilderen en bewerken van allerlei creatieve producten als servethouders, schilderijtjes van zaden en kruiden en koelkastmagneetjes. En daarnaast ook allerlei andere dingen. Het is een vrij kleine groep (ongeveer 12 mensen), maar daardoor heel intensief. Totnutoe vind ik het erg leuk!
In de middag wil ik wat dingen voor de organisatie zelf gaan doen, zoals functieprofielen opstellen, stukken redigeren voor op de website en het jaarverslag. Dit laatste deel van mijn taak is ook een beetje naar eigen inzicht en het deel waar ik een beetje mijn eigen interesse en kunde moet volgen.
Voor het jaarverslag van de stichting wil ik nu bijvoorbeeld een stukje schrijven over de ontwikkelingen in het gehandicaptenbeleid sinds de huidige president Correa aan de macht is. En ook gewoon die dingen op pakken waarvan ik denk dat de stichting er iets aan heeft.

´s Avonds en in de weekenden probeer ik de komende twee maanden natuurlijk nog het nodige van Quito en de rest van Ecuador te ontdekken. Ik heb in ieder geval wel het idee dat ik me hier nog wel een tijdje zal vermaken. En natuurlijk zal ik jullie via dit weblog ook nog een beetje blijven vermaken.

Saludos, en tot een volgend bericht!

Sybre

  • 03 April 2009 - 08:46

    Marjan:

    Wat een heerlijk leventje heb jij!!Buiten de nachtelijke ritten en het bed wat er niet is!Prachtige foto's Sybren,zeker die van de ondergaande zon aan de kust! Was de chocola lekker?

  • 03 April 2009 - 15:33

    Froukje:

    Wat een mooie belevenissen daar... Bedankt voor je lieve mailtje! We zullen aan je denken op 5 april :)

    Liefs Froukje

  • 04 April 2009 - 11:43

    Inge Rompelberg:

    Hoi Sybren,

    Wat een mooie foto's, het lijkt wel of je in het paradijs zit.
    Komt allemaal positief over, geniet maar.
    Liefs Gerard, Iris en Inge

  • 04 April 2009 - 19:56

    Joliene:

    Nou neef, met dit heerlijk lange verhaal ben ik mijn saaie avonddienst weer doorgekomen. Bedankt!

  • 04 April 2009 - 20:57

    Friese Tante:

    Ik heb benoten van je prachtige foto;s.
    En wat heb je in die paar weken al veel gezien en beleefd.
    Erg leuk om dat te lezen
    Bedankt Sybren.

  • 08 April 2009 - 07:45

    Gerlinda En Benine:

    Hey Sybren,
    Het blijft top om je avonturen te lezen! Geweldig wat je tot nu toe allemaal al hebt gedaan, heel gevarieerd en gaaf!!!
    Wij wensen je alvast hele fijne Paasdagen toe in Ecuador. We zijn benieuwd hoe dat je daar ervaart...
    Veel plezier nog daar!
    Groetjes, Gerlinda en Benine

  • 08 April 2009 - 19:04

    Aat En Ria:

    neef sybren,we volgen je op de voet.wat maak jij veel moois mee,wat een natuur prachtig genietend van je mooie verhalen en foto's love van ons uit de lier.xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 24185

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: