eerste indrukken - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu eerste indrukken - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

eerste indrukken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

12 Maart 2009 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik al weer ruim 5 dagen in Ecuador en kan ik wat meer zeggen over de stad, Quito, waar ik de komende maanden door zal brengen. Hierbij een aantal eerste indrukken en ervaringen.

Quito ligt erg hoog in de Andes (ong. 2800 meter) en de stad is vooral heel erg lang (50 km) en erg smal (4 km). Van de stad heb ik nu het nieuwe centrum gezien, en het oude centrum. Mijn talenschool is in het nieuwe centrum (Mariscal). Dat is een gezellig wijkje vol met café´s, restaurants, hostels en salsabars. De meest uiteenlopende restaurants zijn aanwezig, zondag heb ik bijvoorbeeld in een Mongools BBQ'restaurant gegeten, maar er zijn bijvoorbeeld ook plannen om een Nederlandse snackbar te openen hoorde ik van mijn leraar Spaans. Mariscal is dus gezellig, maar zoals eigenlijk overal in Quito moet je gewoon goed op je spullen letten! (Ik heb al veel verhalen van berovingen gehoord). Waardevolle spullen als fotocamera neem ik dus ook niet snel mee.
Het oude centrum is echt koloniaal spaans en staat vol met oude gebouwen en kerken (staat om die reden ook op de Unesco werelderfgoedlijst). Daar ben ik gisteren met wat mede=studenten doorheen gelopen. Maar volgens mij kan ik me daar veel langer vermaken, daar heb ik natuurlijk de komende maanden nog voor...

In de beide centra merk ik eigenlijk niet heel erg dat Ecuador een derde'wereld land is. Wel kom je op straat bedelende kinderen tegen en ook erg jonge moeders van 14 of 15 jaar (tienerzwangerschappen zjn hier echt een probleem). Maar verder zie ik gewoon een erg drukke stad met veel verkeer en ook de kleine criminaliteit die daarbij hoort.
Ik kan me voorstellen dat buiten deze centra de situatie echt anders is. Ten zuiden van het centrum is naar wat ik ervan begrepen heb echt het probleemgebied waar je als toerist niet zomaar rond moet gaan lopen.

Ik woon deze weken overigens bij een gastgezin in een redelijk goede wijk op loopafstand van de talenschool. Het is goed voor mijn spaans en ook een goede manier om het ecuadoriaanse leven een beetje van binnenuit te leren kennen. De familie bestaat uit een ´moeder´ (achterin de 50) die met haar studerende dochter, zoon en een nicht woont. Wat mij opvalt is dat ze vooral veel thuis zijn en dat altijd de boel goed afgesloten wordt!
Overigens wordt er ook erg goed gekookt met ´s middags en ´s avonds soep en vrijwel altijd iets van vers sap of gesneden fruit.

Wat mijn Spaans betreft, dat gaat echt met sprongen vooruit! Een gewoon gesprek voeren gaat me eigenlijk redelijk goed af. Ook van mijn gastgezin krijg ik complimenten over hoe goed ik Spaans spreek. En zelfs sommige tv programma´s kan ik al deels volgen. Ik denk zelf dat mijn goede voorbereiding op het Spaans vooraf mij nu echt een voordeel oplevert. De lessen zijn ook best leuk en heel ontspannen. Ik volg lessen met één of twee andere mensen en we leren vooral door te oefenen en veel te spreken. Dat is denk ik ook de manier om een taal te leren. Maar goed, daarnaast wordt ook de hele tegenwoordige tijd van de Spaanse taal er deze week ingeramd. Vandaag zijn we met de school naar een markt geweest. Echt ongelofelijk wat een verschillende vruchten ze hier hebben! Echt stapels vol met tien soorten bananen (gele, groene, rode), granaatappels, ´boomtomaten´ (tomatos de arboro), taxo´s. Ik heb foto´s gemaakt en zal proberen daar iets van op de site te zetten (misschien lukt het vandaag, anders volgende week).

Morgen ga ik ook eens bij mijn project kijken om verder kennis te maken en te kijken wat ik daar precies kan gaan doen. Ik wil in ieder geval in het activiteitencentrum in de ochtenduren mee gaan draaien en ´s middags meer op kantoor organisatorische dingen doen. Ze willen bijvoorbeeld een klein winkeltje in Quito gaan openen om de producten uit het activiteitencentrum te gaan verkopen. Maar wat ik precies kan doen moet gewoon ook de komende weken duidelijk worden.

Zelf ben ik in ieder geval ook erg geinteresseerd in de voorzieningen die er in Ecuador (niet) zijn voor mensen met een handicap en hoe het land qua beleid in elkaar steekt. Gisteren wat er bijvoorbeeld op het journaal hier dat ze een rolstoellift hadden geïnstalleerd in het ministerie van Cultuur. Dat was hier dus echt nieuws.
Het helpt daarbij zeker mee dat één van de huidige ministers zelf een handicap heeft (hij is blind) en ook een kind met een handicap heeft. Ik hoop de komende tijd meer te ervaren hoe het (politieke) systeem hier nou precies in elkaar steekt. De komende maand wordt er druk campagne gevoerd voor nieuwe verkiezingen eind april, dus ik val wat dat betreft met mijn neus in de boter...

Dit weekend ga ik met een aantal mensen een hoge vulkaan (Cotopaxi) beklimmen en er daarna met een mountainbike weer vanaf. Hoop onderweg ook nog wat meer van het Ecuadoriaanse (andes)landschap mee te krijgen.

Volgende week zal ik weer van mijn verdere ervaringen verslag doen. Bedankt trouwens voor alle reacties op mijn vorige berichten!

Naast een berichtje op deze site kan je me trouwens ook gewoon mailen op sybren(punt)bouwsma(apestaartje)gmail.com. Skype werkt hier trouwens ook prima heb ik uitgevonden, daar is mijn naam SybrenTwente.

Nou, dat was het voor vandaag.

Saludos y hasta la semana proxima! (Groetjes en tot volgende week).

Sybren

  • 13 Maart 2009 - 08:42

    Vera:

    Hoi Sybren,

    Geweldig om zo jouw belevenissen op zo'n grote afstand te kunnen volgen! En wat goed dat je je al zo aardig kunt redden met het Spaans. Uiteraard ben ik erg benieuwd naar de foto's... Een hele fijne tijd verder, succes met de beklimming dit weekend ;).

    Adios!

  • 13 Maart 2009 - 10:08

    Sico :

    Jong, niet met één hand de berg af dit weekend en kiek oet! Ik weet hoe het voelt als je je poot breekt.

  • 13 Maart 2009 - 11:35

    Marjan:

    Hoi knul,

    Wat beschrijf je op een leuke manier je belevenissen!!Ik zie het voor me.fijn dat je het Spaans zo snel oppakt!
    Heb je zondag een helmpje op? Fijne fietstocht!

  • 13 Maart 2009 - 13:34

    Mieke:

    Hoi Sybren,
    Wat leuk dat we op deze manier jouw belevenissen kunnen delen. We wensen je een heel mooie tijd en veel mooie ervaringen toe.
    Groetjes van Mieke en Wim.

  • 13 Maart 2009 - 15:53

    Aad:

    Hallo Sybren,

    klinkt allemaal erg goed. Ben blij dat pimsleur nog iets voor je heeft kunnen betekenen :) Inmiddels is het hier één dag zonnig (na ongeveer twee weken regen) en werken we ons een slag in de rondte. Dus geniet er goed van! Haha,

    Groetjes Aad

  • 13 Maart 2009 - 17:31

    Wendy:

    Hoi Sybren,

    Wat beschrijf je het allemaal ontzettend beeldend. Je leest er echt zo doorheen!
    Ik ben heel benieuwd naar foto's, of misschien ook wel niet omdat ik mijn eigen beeld al gevormd heb ;-)
    Wat betreft het gehandicaptenbeleid (of het ontbreken van) van ik ook heel benieuwd hoe het een en ander daar in elkaar steekt!
    Ik blijf zeker meelezen en nog veel plezier!

    Groetjes, Wendy

  • 13 Maart 2009 - 17:59

    Henk Koopman:

    Hallo Sybren,

    goed te lezen dat het jou zo goed vergaat in Ecuador. Fantastisch dat je zo snel het Spaans op pakt.
    Groetjes ook namens Irma

  • 13 Maart 2009 - 22:23

    Friese Tante:

    Heel leuk te lezen wat je al in zo;n korte tijd geleerd gezien en bekeken hebt. heb jij wel genoeg aan zes maanden Ecuador?
    dag Sybren tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 24183

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: