Het is bijna zover! - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Het is bijna zover! - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Het is bijna zover!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

25 Februari 2009 | Nederland, Hengelo

Over ruim een week is het zover! Op 7 maart vertrek ik voor ruim vijf maanden naar Zuid-Amerika! Ik ga daar Spaans leren, vrijwilligerswerk doen en rondreizen. De eerste drie maanden ben ik een groot deel van mijn tijd in de hoofdstad van Ecuador, Quito. Ik begin daar met een talencursus van drie weken (bij www.ecole-idiomas.com), en ga daarna twee maanden aan de slag als vrijwilliger in ‘Camino Especial’ (www.caminoespecial.com) een project dat zich richt op jongeren en volwassenen met een handicap. Daarna wil ik nog ruim twee maanden door andere landen in Zuid-Amerika rond gaan trekken.

Waarom op reis?
Waarom iemand huis en haard verlaat om met onbekende bestemming te vertrekken is de eerste vraag die gesteld wordt als je zo iets gaat ondernemen. Mijn belangrijkste reden is dat ik eens wil meedraaien in een hele andere samenleving, om zo weer met een andere bril en hopelijk nieuwe inspiratie naar mezelf en mijn dagelijks leven te kunnen kijken.
Ik wilde mijn reis in ieder geval koppelen aan het doen van vrijwilligerswerk. Naast het feit dat je jezelf nuttig maakt terwijl je op reis bent is het denk ik ook een manier om echt te ervaren hoe een samenleving in elkaar steekt.

Het knaagde bij mij al een aantal jaar om zo’n reis te maken. Voor mij was het niet zozeer een vraag of ik zoiets nog een keer zou gaan doen, maar eerder wanneer en hoe ik het zou gaan doen. Na mijn studie had ik het willen doen, maar toen had ik het geld niet. Ik ben erg blij dat mijn werkgever (www.arcon.nl) mij nu de mogelijkheid biedt om een half jaar vrij te nemen om dit plan uit te voeren!

Waarom naar Zuid-Amerika?
Ik wilde in ieder geval naar een (derde wereld) land of continent gaan waarvan ik redelijk eenvoudig de taal zou kunnen leren. Dit maakt het makkelijk om contact te leggen met de lokale bevolking, maar biedt ook meer mogelijkheden voor het doen van vrijwilligerswerk.
Naast de taal is Zuid-Amerika qua cultuur en natuur een erg afwisselend continent en komt het de laatste jaren steeds meer in trek als rugzakbestemming.

Waarom Ecuador?
Ecuador is één van de kleinste landen van Zuid-Amerika, maar in die verscheidenheid is het erg divers en relatief eenvoudig bereisbaar. Daarom sprak het me erg aan. Verder vond ik in de hoofdstad, Quito, een nederlandstalige reisorganisatie waar ik zowel Spaans zou kunnen leren als konden helpen bij het vinden van geschikt vrijwilligerswerk.

Iets meer over Ecuador:
De republiek Ecuador is een land in het noordwesten van Zuid-Amerika. Het land grenst in het noorden aan Colombia, in het oosten en zuiden aan Peru, en in het westen aan de Stille Oceaan. Het land is genoemd naar de evenaar (in het Spaans: ecuador), die het land doorsnijdt.
Het land wordt in vier zones verdeeld: de kust (Costa), de Andes (Sierra), het Amazonebekken (Oriente) en de Galápagoseilanden. Zie verder op: www.wikipedia.nl

Contactgegevens:
E-mail: sybren.bouwsma@gmail.com
Internet: http://sybrenopreis.waarbenjij.nu/
MSN: s_bouwsma@hotmail.com
Skype: SybrenTwente

  • 25 Februari 2009 - 19:26

    Henk Koopman:

    Sybren,

    een goede reis, heel veel plezier en ik zal jouw dagboek zeker blijven volgen en zullen vast nog wel contact hebben. We zien je over ruim 5 maanden wel weer tijdens de training bij MPM

    Henk

  • 25 Februari 2009 - 19:40

    Ronald Van Drunen:

    He Sybren,

    Heel veel succes in Zuid-Amerika. Maak er een geweldige tijd van!

  • 25 Februari 2009 - 19:51

    Froukje:

    Leuk, dit weblog!!! Ik ga het zeker vaak lezen... Succes met de laatste dingen hier in Nederland :)


  • 25 Februari 2009 - 20:39

    Ben:

    Dag Sybren,

    Ik vind het leuk om je overwegingen en beweegredenen bij je reis te lezen. Sowieso een goed plan en een beetje jaloers ben ik ook.
    Succes met je laatste voorbereidingen hier en al vast veel plezier daar. Ik wens je heel veel mooie mensen/contacten toe. Misschien helpt zo'n wens wel. So long.

  • 25 Februari 2009 - 20:46

    Wendy:

    Hoi sybren,

    Geweldig dat het eindelijk zo ver is. Ik lees graag met je mee.

    Groetjes, Wendy

  • 25 Februari 2009 - 21:07

    Ilone:

    Hoi Sybren,

    Leuk om je logboek te lezen. Veel plezier in Ecuador.

    Groeten Ilone

  • 25 Februari 2009 - 21:18

    Nathalie Rooms:

    Hey Sybren, echt een toffe actie van je zeg om je jezelf straks nuttig gaat maken daar in Equador. Spaans leren redelijk eenvoudig? Hopenlijk valt het je mee jongen. Wie weet zie ik je dinsdag nog weer bij de atletiek. Zal regelmatig je site bezoeken, want ik ben erg nieuwschierig hoe het je daar zal vergaan. Alvast heel veel succes!!

  • 25 Februari 2009 - 21:47

    Robin:

    Ola Amigo!

    Tof dat je ons op de hoogte houdt via je blog! Ben ook benieuwd naar de plaatjes...

    Greetz

    Robin

  • 26 Februari 2009 - 06:38

    Gerlinda & Benine:

    Ola Sybren,

    De komende week heel veel suc6 bij de voorbereiding van deze fantastische reis!

    Wij gaan dit mooie avontuur zeker volgen :D.

    Geniet ervan!!

    Haste luego!
    Gerlinda & Benine


  • 26 Februari 2009 - 08:06

    Anneke Baan:

    Hey Sybren wat ga je nu doen?
    Wat een onderneming maar helemaal iets voor jou.
    Wens je een goede reis en heel veel plezier.
    Spreek ik je donderdag nog wel in Tubbergen??

    Groet,
    Anneke Baan

  • 26 Februari 2009 - 11:24

    Ivo:

    Hee Sybren,

    Leuk dat je dit avontuur gaat beleven! Ik zal je avonturen volgen op de site.

    Groeten,
    Ivo de Brouwer

  • 26 Februari 2009 - 14:07

    Margie:

    Hoi Sybren,
    Heel veel succes en ik ga je weblog zeker lezen!
    Groetjes en we zien mekaar weer over 6 maanden

  • 26 Februari 2009 - 17:30

    Esther En Sander:

    Hee Sybren,
    Wat onwijs gaaf....geniet ervan!!! We volgen je dus hou ons op de hoogte van de dingen die je meemaakt!!!


  • 26 Februari 2009 - 17:58

    Je Moeder Marjan:

    Trots dat je GAAT!!Maar kom heelhuids en vol nieuwe ervaringen weer terug.Eerst met ons kluppie naar de Ardennen!
    Ik ben erg blij dat we jouw verhalen (hopenlijk)regelmatig kunnen lezen,maar ook je stem af en toe mogen horen.

  • 27 Februari 2009 - 07:50

    Britt:

    Hallo Sybren!!

    Ik wens je heel veel plezier in Zuid -Amerika!! Mijn email adres is:britt75azonnet.nl (a=apestaartje, doet het niet op m'n laptop)

  • 27 Februari 2009 - 19:21

    Gerben:

    He Sybren, echt leuk voor je, ik ben gewoon jaloers. Dit vergeet je de rest van je leven niet meer. Maak je genoeg foto's? En hou ons op de hoogte hè!

  • 01 Maart 2009 - 15:24

    Ton Van N:

    Sybren,

    ;-) Soy un poco envidioso: 5 meses en Ecuador para vivir entre la poblacion local! Muy intereste, y
    tu capacidad en la lengua español probablement mejoraria enorme!
    Muy curioso de tus experiencas.
    Un buen viaje y sana vuelta!

  • 02 Maart 2009 - 09:09

    Maaike M:

    Sybren, ik wens je heel veel plezier toe. Maak er iets moois van! We gaan met heel Arcon jouw reis volgen.

    Heel veel groetjes, M

  • 03 Maart 2009 - 18:37

    Amie Van Eekelen:

    Leuk Sybren dat je dit nu kan en mag doen!!! Super. Ik wil graag op de hoogte blijven want ik ben benieuwd hoe het je daar vergaat. Hartelijke groeten uit Bergen op Zoom Amie van Eekelen, die van Leonie, Karlijn en Nico Jansen (weet je nog wel?!)

  • 03 Maart 2009 - 22:13

    Sietske En Siemen Ja:

    Hallo Sybren,
    We wensen jou een heel goede reis en blijf vooral gezond.
    Groetjes van ons

  • 04 Maart 2009 - 15:45

    Elderien& Margriet:

    Lieve Neef,
    Wat ga jij veel nieuwe ervaringen opdoen,wij gaan je zeker volgen.
    Pas op je zelf en blijf gezond.Veel liefs van ons

  • 04 Maart 2009 - 18:00

    Pieter :

    Sybren,

    een hele goede reis toegewenst en ik hoop voor je dat het een mooie ervaring wordt. Deseo un recorrido hermoso, usted una buena salud, pero sobretodo mucho placer.
    Respeto bueno de su primo Pieter

  • 05 Maart 2009 - 10:41

    Marianne:

    Sybren,

    Heel veel plezier in Equador! Ben jaloers kan ik je melden. Leuk dat je belevenissen zo te volgen zijn en misschien tot volgend seizoen bij Spaanse les.

    Adios, Marianne

  • 05 Maart 2009 - 12:35

    Mirjam Lenglet:

    Hoi Sybren,
    heel veel moois en goeds gewenst tijdens deze bijzondere periode.
    Goeie reis!

  • 05 Maart 2009 - 15:01

    Jacqueline:

    Sybren,
    Goede reis en hou je haaks! Ik ben benieuwd naar je ervaringen en belevenissen.
    Groetjes, Jacqueline

  • 06 Maart 2009 - 13:10

    Joliene Lugtigheid:

    He neef!
    Ik wens je ontzettend veel plezier in het mooie Zuid-Amerika. Fantastisch dat je gaat. Ooit hoop ik het je eens na te doen! Goede reis.

  • 07 Maart 2009 - 10:38

    Dick Ekkel:

    Dag Sybren

    Als ik me goed herinner zit je op dit moment al in het vliegtuig.
    Heel veel reisplezier en ik ga je weblog zeker lezen.
    Vr.gr. Dick Ekkel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hengelo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 24251

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: