Muchas actividades - Reisverslag uit Cusco, Peru van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Muchas actividades - Reisverslag uit Cusco, Peru van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Muchas actividades

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

22 Juni 2009 | Peru, Cusco

Hallo allemaal,

Mijn laatste bericht kwam uit Lima. Maar inmiddels ben ik al weer bijna een week in Cuzco, wat gaat de tijd hard! Ik heb echt ontzettend veel dingen gedaan en beleefd sinds Lima.
Mijn eerste dag in Lima ben ik direct met mijn reisgenoot naar het oude centrum van Lima gegaan. Echt typisch koloniale bouw met prachtige bouwwerken. Toch was er iets bijzonders aan de hand, want het hele centrum was afgezet met hekken en vol met politieagenten. Indianen (Indigenas) uit de Andes zijn in Peru namelijk al weken bezig met demonstraties door het hele land. Iedereen werd dus tegengehouden, maar toeristen konden gewoon doorlopen... We troffen dus een bijzonder rustig Plaza de Armas aan.... Maar echt prachtig!
Direct daarna zijn we doorgegaan naar het Chinatown, die je in bijna iedere grote wereldstad hebt (ik had al gezegd dat Lima met ruim 8 miljoen inwoners na Cairo de grootste woestijnstad ter wereld is?). Daar natuurlijk typisch Peruaans Chi nees gegeten:). En ja, het is echt anders dan wat je in Nederland bij de lokale chinees op je bord krijgt. Natuurlijk vooral veel Pollo y Arroz (kip en rijst), aangepast aan de lokale smaak...
Daarna zijn we naar een Inquisitiemuseum gegaan waarin de gruwelijke martelingen nog eens netjes uitgebeeld werden. Daarna een enorme kerk bezocht, met als bijzondere attractie catacomben vol met menselijke resten die netjes gesorteerd zijn op lichaamsdeel in plaats van als compleet skelet. Of in allerlei bijzondere vormen neergelegd. Alsof er een heel macabere artiest aan het werk is geweest.
We zijn daarna maar een luchtje gaan scheppen in het stadspark. Toen we weer terugliepen kregen we opeens hele stekende ogen en zagen we allemaal mensen de andere kant oprennen. Dit is foute boel dachten we meteen. De demonstratie was dus inderdaad uit de hand gelopen en er werd met traangas gespoten. Meteen weer terug naar het hostal, maar als iedereen dat denkt is er geen taxi meer vrij.... Gelukkig zijn we uiteindelijk veilig in het hostal aangekomen.
We waren nog wel erg moe en zijn dus nog wat langer in Lima gebleven dan gepland. Het was nog best gezellig ook, met Britten die ons hun kaart (drank) spel leerden en iemand die als beroep als hypnotiseur optreed.
Maar goed, we zijn dus nog een dag in Lima gebleven om toch nog een beetje uit te rusten...

Toch waren er nog dingen die ik graag wilde zien, zoals een park dat een beetje op het Gaudipark in Barcelona lijkt en het oude wijkje Barranco dat in de 19e eeuw als badplaatsje gebouwd is voor inwoners van Lima. ´s morgen na het parkje geweest en ´s middags na een flinke de boel bekeken en natuurlijk een heerlijk stuk vis gegeten. Eigenlijk had Lima dus meer te bieden dan ik dacht en heb ik eigenlijk het idee dat ik drie steden bezocht heb: een oude koloniale stad in het centrum, een hele moderne stad in Miraflores, en een gezellig badplaatsje in Barranco. Toch zou ik niet meer dan twee dagen in zo'n enorme stad willen zitten en ben dus de volgende dag verder naar het zuiden gereisd, naar Ica. Vlak in de buurt ligt Huacachina een miniatuuroase midden tussen de zandduinen. Echt alsof je in een kindertekening bent beland, alleen nu volgebouwd met hostals en eetgelegenheden. En natuurlijk veel Gringo's die dat plaatsje op hun trip meenemen. Bijzonder is ook de sport die je daar kunt doen: sandboarden, oftewel met een soort snowboard met een enorme snelheid van een zandheuvel afstormen (afhankelijk van je ervaring, liggend of staand). Gecombineerd met een avontuurlijke rit in een strandbuggy op en over diezelfde heuvels heen echt een superervaring!
Even voor de goede orde, ik ben gewoon veilig liggend gegaan.

De volgende dag naar Nazca, waar ik de nazcalijnen per vliegtuig wilde bekijken. Het liep allemaal iets anders dan gepland, want ik was net te laat voor de ochtendbus dus had een taxi naar Nazca genomen (ongeveer 2 uur), en onderweg zijn we bij een observatietoren gestopt en een museum bezocht van de ontdekker van die lijnen. Daardoor natuurlijk een stuk later en waarschijnlijk te laat voor een vliegtuigje. Als alternatief een museum bezocht waar ze een heel mooi schaalmodel van de lijnen hebben. Heb dus toch een goed beeld van wat ik vanuit het vliegtuig ook gezien zou hebben.

Die avond direct doorgereisd naar Cuzco. Echt een hele afwisseling, van de droogte naar de hoge andes. Voelde me daar toch wel weer een beetje thuis, zo in de bergen .En van hoogteziekte gelukkig geen last. Of het kwam door de Cocathee die ik in het hostal de hele dag kan drinken. De afgelopen vier dagen ben ik vanuit Cuzco in vier dagen door oude Incapaden in de Jungle naar Macchu Picchu gelopen (en gefietst). Ook echt een superervaring. Maar daarover meer in mijn volgende bericht!

De foto's van Lima, Huachina en Nazca vind je trouwens hier: http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/LimaEnWoestijn#

Tot een volgend bericht uit Cuzco,

Sybren

  • 23 Juni 2009 - 08:00

    Pieter:

    Ha Neef,
    mooie verhalen weer! Ik vind het vooral leuk om te merken dat je meer meemaakt dan je kunt opschrijven.. Maar dat is alleen maar een goed teken! Geniet van je reis.

  • 23 Juni 2009 - 15:03

    Marjan:

    Hoi Sybren,
    Had je nu maar een schepje bij je om in het zand te spelen!Wat een giga zandvlakte.Prachtige foto's van de zon. En heerlijke en indrukwekkende verhalen over al je belevenissen .Daaraan merken we hoe je het fantastisch naar je zin hebt.Fijn.

  • 23 Juni 2009 - 17:26

    Rianne:

    He syb,
    Wat leuk dat je nu ook allemaal plaatsen aandoet die wij ook bezocht hebben. Ben benieuwd naar je verhaal over de tocht naar Macchu Picchu. Heb je nog meegekregen dat er een nieuw graf was gevonden in een berg in de buurt? Syb, geniet nog van alle dingen!
    Kus je zus

  • 24 Juni 2009 - 15:40

    Je Friese Tante:

    Hoi Sybren,
    Met veel plezier lees ik je verhalen,vaak meerdere keren,en bekijk ook je foto;s en geniet er van op afstand.
    Wat beleef en zie jij geweldige dingen, nog een klein poosje want het is zo om.
    Tot kikes Sybren.

  • 24 Juni 2009 - 19:36

    Aad Francissen:

    Ola Sybrén! Ik heb net al je verhalen gelezen en je foto's bekeken. Let maar niet op Frans hoor, met z'n rare vragen. Ik zal je ook ff een update over "SVWO / Arcon" sturen (ja, zo heten we nu) op je mail. Er is volgens mij genoeg te melden.

    Groetjes Aad

  • 25 Juni 2009 - 07:16

    Amie Van Eekelen:

    Volgens mij ga jij deze reis bij thuiskomst nog een keer beleven: de foto's en verhalen zijn een boek op zich waard!
    Hartelijke groeten Amie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 24192

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: