Net Egypte.... - Reisverslag uit Lima, Peru van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Net Egypte.... - Reisverslag uit Lima, Peru van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Net Egypte....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

11 Juni 2009 | Peru, Lima

Hallo allemaal,

Sinds ik de grens overgestoken ben en in Peru ben heb ik heb ik echt het idee alsof ik in Egypte zit: overal woestijn, en vol met ruïnes van oude culturen.

Terwijl ik in Ecuador in Vilcabamba nog midden in de groene heuvels zat (http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/CuencaEnVilcabamba#5345430408035170002) heb ik de afgelopen dagen dus vooral droogte gezien (http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Peru#5345433274697447618).
Nadat ik bij Piura de grens overgestoken ben heb ik de eerste nacht in Chiclayo doorgebracht. Men noemt het ook wel de ´Stad van de vriendelijkheid´.
Wat me vooral opviel was dat iedereen me hier veel eerder aansprak en vroeg waar ik vandaan kwam dan ik in Ecuador gewend was (maar ook niet geheel zonder eigenbelang denk ik, want voor ik het wist had ik een stel scheermesjes gekocht (van een verschrikkelijk slechte kwaliteit) en waren mijn schoenen gepoetst). Maar ja, als je alleen reist is een beetje aanspraak niet vervelend.

De volgende dag heb ik een tour gemaakt langs een aantal piramides (Tucume) en oude graftombes (Sipan). Door de droogte is het allemaal vrij goed geconserveerd, al zijn de vormen van de piramides nauwelijks meer te herkennen en zijn de graven bijna allemaal leeggeroofd. Maar toch, wat er nog van over is, is zeker de moeite van een bezoek waard. Overigens zijn dit geen overblijfselen van de Inca´s, want die waren hier alleen tussen 1400 en 1500, maar van de culturen van de Moche en Chimu die al veel eerder in dit gebied leefden.

Zondagochtend heb ik een grote lokale markt bezocht, waar ze echt (bijna) alles verkochten: kleding, souveniers, vis, fruit, brood. Echt enorm. Er zou zelfs een heksenmarkt vol met allerlei magische voorwerpen zijn, maar die heb ik helaas niet kunnen vinden.

Daarna ben ik doorgereisd naar Trujillo, de derde grootste stad in Peru. Ook daar heb ik weer eental opgravingen en ruïnes bezocht. Dichtbij Trujillo ligt namelijk Chan Chan, één van de grootste archeolegische sites ter wereld (al is heel veel weggespoeld door overstromingen en de El Niño-regens). Nog iets verder ligt Huanchaco, een vissers- en surfplaatsje aan de kust, waar alle Gringo´s zich verzamelen. Daar kwam ik dus ook weer heel veel reizigers tegen die ik eerder in Vilcabamba al tegengekomen was. Echt heel gezellig! We hebben een paar dagen gezamenlijk gekookt, spellen gespeeld, gedronken...

Gisteravond ben ik verdergereisd naar de hoofdstad van Peru, Lima. Een enorme stad met ruim 8 miljoen mensen! Waarschijnlijk de grootste stad die ik ooit bezocht heb, maar ja, het zijn natuurlijk voor een groot deel sloppenwijken. Ik zit nu in één van de betere wijken, Miraflores, en wil vanuit daar de stad een beetje gaan verkennen.

Waar ik daarna heenreis weet ik nog niet, maar ik wil in ieder geval halverwege volgende week in Cuzco zijn:).

De foto´s van mijn eerste dagen in Peru vind je trouwens op: http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Peru#

Saludos en tot een volgend bericht!

Sybren

  • 11 Juni 2009 - 16:59

    Froukje:

    Lijkt me een mooi land, Peru! Geniet van je reis en alle indrukken... :)

    Liefs Froukje

  • 11 Juni 2009 - 17:00

    Anja Van Der Vlist:

    Hoi Sybren,
    leuk hoor om je zo een beetje te volgen. het ziet ernaar uit dat je het erg naar je zin hebt. genieten maar!!!!
    Anja

  • 11 Juni 2009 - 17:48

    Frank En Petra Barel:

    Hoi Sybren,
    Het is genieten om je verhalen te lezen. We moesten wel even aan je denken, toen we in het nieuws hoorden, dat in noord-Peru het leger optrad tegen protesterende indianen. "Hopelijk loopt Sybren daar niet tussen..."
    Pas goed op jezelf én geniet van al het moois om je heen!

  • 11 Juni 2009 - 20:35

    Pieter:

    Ha Sybren,

    heel veel plezier in peru: de machu picchu moet geweldig zijn. Ga je nog via Nazca? En dan Titicaca... (je merkt het al: ik zou zo naar Peru willen). Maar goed jij zit er nu en ik wens je veel plezier. Geniet ervan, maar let wel op je lichaam in deze hoge streken.

  • 12 Juni 2009 - 06:52

    Mirjam Lenglet:

    hey Sybren,
    via je blog en het thuisfront leven we graag met je mee. Leuk, al die verhalen! Geniet nog heel veel daar!

  • 12 Juni 2009 - 10:14

    Gitte:

    Ha sybren, dank voor mail. Kijk of je naar Naska kunt. Daar moet je wel een pipercupje kunnen huren met een stel om de mysterieuze Inca afbeeldingen in de rotsen van bovenaf te bekijken. Een wereldwonder. mooie ervaringen gewenst verder. Hartelijke groet Gitte

  • 12 Juni 2009 - 16:03

    Annemarie:

    Ha Sybren,

    klinkt goed en de foto's spreken weer tot de verbeelding. Geniet ervan!
    Liefs,
    Annemarie

  • 12 Juni 2009 - 17:34

    Piet Uit Berkel:

    Sybren,

    hou goed bij wat je allemaal ziet en doet. Maak voldoende foto's en ga terug in het kikkerlandje Nederland lezingen geven over het mooie en indrukwekkende Zuid Amerika. Voor een volledig programma zal je nog even door moeten reizen, maar dat zal je niet tegen staan......

    Goede reis en geniet maar hevig,
    Piet

  • 17 Juni 2009 - 08:34

    Machtelt:

    Hoi Sybren,
    heerlijk om zo via de laptop op de hoogte te blijven. Wat een reis maak je, fantastisch!
    De graftombes trokken natuurlijk extra mijn aandacht, ik zal de begraafplaatsen in Amsterdam eens laten weten hoe het ook kan! Schitterend.
    Fijn dat je die bekenden tegenkwam en een paar heel gezellige dagen met ze hebt doorgebracht, vooral als je alleen reist lijkt me dat fijn af en toe.
    Terwijl je in Peru bent, kijk je om je heen of je verwanten van Paddington ziet?
    Hartelijke groet, Machtelt

  • 17 Juni 2009 - 12:28

    Frans Van Ginkel:

    Bonjour Sybren,
    Als ik het zo lees. ben jij je wel aan het vermaken. Wat ik nog mis in de opsomming over Huanchaco, is dat er naast koken (= eten), drinken en een spelletje spelen (gaap) er in het rijtje Maslow nog meer leuke dingen staan.
    Groet,
    FransvG

  • 20 Juni 2009 - 18:17

    Nathalie Rooms:

    Dag Sybren, gaaf zeg, die piramides en graftombes daar in Tucume en Sipan. Als je weer terugbent mag jij wel een geschiedenisles voor me geven (ha ha ha). Mooi hoor! Je geniet nog volop zo te zien en ik wens je dan ook nog veel plezier in Peru, maar ....

    Kijk goed uit hoor vooral in die sloppenwijken anders komt je het hardlopen nog goed van pas. Groetjes en ik lees het wel weer.

    Nathalie

  • 12 Augustus 2009 - 10:12

    Maaike:

    Hoi Sybren!

    Je reis zit er alweer bijna op. Jammer? Of verlang je ook wel weer naar Nederland? Het lijkt mij in elk geval leuk om je weer bij SVWO/Arcon te zien! Tot gauw!

    Hartelijke groet van Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 24210

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: