Aapjes kijken en op reis! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Aapjes kijken en op reis! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken en op reis!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

01 Juni 2009 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Er is weer veel gebeurd sinds mijn laatste werkdag vorige week. Zoveel dat een berichtje wel weer op zijn plaats is:). Vorige week zaterdag ben ik naar Lago Agrio gereisd voor de start van een tocht door de jungle van Ecuador. Dat is de grootste stad in het noorden van het land, maar eigenlijk is het gewoon nog steeds een dorp dat door de olie-industrie enorm uit de kluiten is gewassen (en waarschijnljik daarom wel en eigen vliegveld heeft...). Ik heb hier een nacht geslapen voordat ik de volgende dag mijn reisgenoten zou treffen en verder reizen.

Dat gezelschap bestond voor een groot deel uit Amerikanen die in Washington milieukunde studeerden en net een project op de de Galapagos-eilanden hadden gedaan. Echt heel interessant om amerikanen te treffen die ook hun talen spreken (Spaans, Chinees) en iets van de wereld gezien hebben. ´s morgens hebben we deze groep van het vliegveld gehaald. Vanaf Lago Agrio was het nog een reis van drie uur met een soort open truc (zie:http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Cuyabeno#5340910753351987890 ) en daarna nog 2,5 uur met een gemotoriseerde kano naar de lodge. De lodge was dus echt midden in de jungle, je kon er alleen met boten komen. Het zag er fantastisch uit, maar er was bijvoorbeeld geen electriciteit (´s nachts gingen de kaarsen aan) en geen warm water. De eerste twee dagen gingen we steeds met een bootje de rivier op om dieren te spotten. Allerlei dieren heb ik in het wild gezien: boa´s, tarantula´s, luiaarden, dolfijnen, apen en piraña´s. Heb zelf een stukje gebraden piraña op (helaas niet zelf gevangen...).
Op de derde dag zijn we bij een gemeenschap langsgegaan die langs de rivier woont. Een shaman heeft ons daar in een korte ceremonie voorgedaan. In de gemeenschap zelf hebben we Maniokbrood gemaakt (eerst de wortels geplukt, toen gemalen, gedroogd en gebakken) en met een traditionele mondpijl geschoten. (Allemaal leuk voor de foto´s natuurlijk, maar wel een beetje toeristisch....). Daarna was het tijd voor een verfrissende duik in het water.
De volgende dag was het alweer tijd voor de terugreis (dus weer een flink stuk met de kano en de truc). Maar ik had besloten om het laatste stuk ook te vliegen. Het was dus echt heel gaaf, maar ook wel een flink gereis...
De foto´s van deze trip vind je trouwens op http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Cuyabeno#

Donderdag heb ik vooral heel rustig aangedaan, mijn tas ingepakt, met het thuistfront gebeld, nieuwe schoenen gekocht en afscheid genomen van Quito. Donderdagnacht heb ik de nachtbus naar Cuenca genormen, een stad in het zuiden van Ecuador. Een lange rit (ruim 11 uur..), omdat onderweg de weg opgebroken was. Ik was zelf dus ook een beetje gebroken na die rit.

Maar goed, omdat in het hostal mijn kamer nog niet schoon was, heb ik toch maar direct wat van de stad bekeken. Ik kwam ook een poster tegen van een hardloopwedstrijd die de volgende dag in het nationale park cajas gelopen zou worden, waar ik sowieso al heen wilde. Daar moest ik natuurlijk meer van weten! Uiteindelijk heb ik het bureau gevonden dat de inschrijvingen regelde en mijn activiteit voor de volgende dag stond dus al vast.. Was ik even blij dat ik net de dag vantevoren een paar hardloopschoenen had gekocht..
´s middags ben ik nog naar een museum geweest met van allerlei kunst en een grote opgraving in de achtertuin. Wel jammer dat het verschrikkelijk slecht weer was...

Afgelopen zaterdag was ik dus al vroeg op stap om de locatie van de hardlooptocht te vinden. Gelukkig kwam ik onderweg iemand tegen die ook ging lopen. Die ging er toch heen met een vriend, dus ik kon gewoon meerijden:). Toch wel handig als je een beetje spaans spreekt... De inschrijving ging echt op zijn ecuadoriaans, één grote chaos en na een half uur had je nog geen startnummer. Eigenlijk wel grappig om te zijn. Gelukkig konden we toch allemaal op tijd van start gaan.
De tocht van 8 km vond ik toch wel zwaar, flink klimmen, door de hoogte (3000 m) toch minder zuurstof dan ik gewend ben, en een tijdje niet gelopen. Maar goed, ik heb de toch half hardlopen, half wandelend wel volbracht!!
En zo had ik ook nog een stukje van het Nationale Park Cajas gezien, waar ik anders met een georganiseerde toer veel meer geld voor zou moeten betalen. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat we het stuk vanaf de finish naar de start ook weer terug moesten lopen, omdat er geen transport voor geregeld was. In combinatie met de nachtbusrit van de nacht ervoor, was ik dus redelijk kapot.

´s Middags toch maar even uitgerust dus. En... daarna een panamahoedenmuseum en een reptielenmuseum bezocht. Die avond ook nog met een paar mensen uit het hostal het lokale uitgaansleven verkend. Mijn salsalessen kwamen dus toch nog een beetje van pas om met de lokale schoonheden te dansen.

Gisteren ben ik samen met Marko, een jongen uit Duitsland die ik in het hostal tegenkwam naar Vilcabamba gereisd. Dat is een superrelaxt klein stadje, waar ze zeggen dat de langstlevende mensen ter wereld wonen. Het hostal waar ik slaap (www.izhcayluma.de) is ook geen normaal hostal, maar echt een ongelooflijke mooie plek met een prachtige tuin, een zwembad (http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/CuencaEnVilcabamba#5342880867931448354) en verspreid wat huisjes. Met zo´n uitzicht over de bergen heb ik ook nog nooit ontbeten... (http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/CuencaEnVilcabamba#5342880821813560082..).
Hier wil ik een dag of twee doorbrengen voor ik verder reis naar Peru.

De rest van mijn foto´s van Cuenca en Vilcabamba vind je op: http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/CuencaEnVilcabamba# (Onder andere van een mooie maar zware hike die ik vandaag gemaakt heb).

Mijn volgende bericht waarschijnlijk uit een nieuw land!

Saludos,

Sybren

P.S. Ik heb nu ook een pagina op facebook geopend, daar kan je me vinden onder Sybren Bouwsma:). Toch handiger dan een adresboek dat je alleen maar kwijt kunt raken...






  • 01 Juni 2009 - 19:40

    Friese Tante:

    Hallo ondernemende neef,
    Je verhaal heb ik net gelezen, straks de foto;s nog bekijken.
    Wat een ervaring was dat zo in de jungle te wezen, en ook nog van die mooie beesten te zien.Leuk om te lezen Sybren, en ook zo'n mooie tijd in Peru toegewenst.
    Groetjes van je fam uit Friesland.

  • 01 Juni 2009 - 22:09

    Piet Uit Berkel:

    Sybren,
    ik heb het al meerdere keren gezegd, maar ik blijf het zeggen: ik ben jaloers op je. Als ik vroeger in mijn jonge jaren zo'n reis had kunnen maken, had ik er zeker van gedroomd om het te doen.
    Verder die plaatsnamen waar jij komt........ heel anders dan Groningen, Alkmaar offfffff BERKEL.

    De groeten uit het mooie en zonnige Berkel.

  • 02 Juni 2009 - 18:34

    Gitte:

    Wat een wereld mens ben je ...was je al natuurlijk maar nu zo wijs bereisd. Want dat word je na zoveel bijzondere ervaringen. ben natuurlijk razend benieuwd hoe het spreken in al je talen gaat en of je nu echt kunt ervaren dat je zoveel meer bent dan de manier waarop je spreekt!Ik wens het je toe. hartelijke groet, ook van Anja en de groep mensen hier die je een warm hart toedragen Gitte

  • 02 Juni 2009 - 19:11

    Marjan:

    Waar haal je de energie vandaan om gelijk na zo'n lange nachtelijke busrit aan een hardloopwedstrijd mee te doen? En dan in die ijle lucht??? Wel heel knap van je. En wat goed dat je op het juiste moment iemand tegen kwam die er ook naar toe ging?
    Geweldig!! Hele mooie foto's van dat regenwoud!!!!Kun je in Peru een nieuwe reisgids kopen? Je kan toch spaans lezen!!!Knuffel van je moeder.

  • 08 Juni 2009 - 09:54

    Ankie:

    Hoi Sybren,

    Lees nu voor het eerst je site; wat een prachtige foto's en verhalen; ik zit hier met wat vochtige oogjes!Wat een belevenissen!Die panamahoed, staat je goed...In het hier-en-nu zal geen probleem zijn, denk ik ;. Goh... Ben benieuwd naar je volgende verhalen. Geniet ervan!Groetjes vanuit de overigens ook prachtige Nederlandse bush, Fortmond. Liefs, Ankie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 24176

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: