Berlijn - Reisverslag uit Toruń, Polen van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Toruń, Polen van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

09 Augustus 2010 | Polen, Toruń

Hallo allemaal,

Hier een eerste bericht van mijn eerste dagen van mijn reis naar Berlijn en Polen. Vorige week maandag ben ik met de trein met de trein naar Berlijn vertrokken. Ideaal om gewoon in Hengelo op te stappen en een paar uur later in deze wereldstad uit te komen! Ik ben direct doorgereisd naar het Alexanderplatx om mijn spullen echter achter te laten, en lekker vrij door de stad te kunnen lopen. Het was gelukkig redelijk weer, dus ik heb een mooie wandeling gemaakt van Tiergarten, een enorm park midden in het centrum van Berlijn, naar de Potsdamer Platz, waar na de val van de muur een enorm modern centrum is gebouwd. Onderweg ben ik naar een museum geweest over de Duitse weerstand gedurende de nazi-periode. Ik ben daarna naar het Hendrik Kraemer Huis gegaan, een huis van de Nederlandse Oecumenische Gemeente dat ik nog uit mijn tijd in Berlijn ken. Prettig om daar te zijn, en te zien dat dezelfde open (maar chaotische) mentaliteit nog steeds is blijven bestaan. Ik wilde ook graag Be bezoeken, die het huis opgericht heeft en er nog steeds woont. Ze is in 1949 als predikant naar Berlijn is gekomen om daar een nederlandse kerk te beginnen. Inmiddels is ze dus al ver over de 90. Hoewel ze me niet direct meer herkende, was het wel goed om haar nog even te zien. Direct afgesproken om woensdag ochtend mee te doen met het internationale kamp over ' dwangarbeid' dat toevallig ook in die week georganiseerd werd.
Daarna ben ik naar Prenzlauer Berg gereisd, waar ik met een vriend afgesproken had, die ik vorig jaar bijn mijn door Zuid-Amerika heb ontmoet. Bij hem kon ik gedurende mijn dagen in Berlijn ook overnachten.

De volgende dag ben ik naar Potsdam gegaan, ongeveer het Versailles van Berlijn. Een stad die ik goed ken, omdat ik lang geleden een tijdje gestudeerd heb.Meest bijzondere aan de stad is een enorm park vol met bouwwerken die de Pruisische koningen en keizers er in de loop der eeuwen neergezet hebben. Van romeinse badhuizen, tot nederlandse molens, fransiscaanse kerken tot een russische kolonie en een aantal enorme paleizen. Ongelooflijk om dat allemaal bijelkaar te zien. Ik heb me deze keer beperkt tot de russische kolonie en en bezoek aan de nederlandse molen. Maar ik ken echt iedereen aanraden om als je nog eens naar Berlijn zou gaan, zeker ook Potsdam te bezoeken.

Daarna ben ik naar Wannsee gereisd, een bosrijk gebied in Berlijn aan een aantal schitterende meren. Maar het is vooral ook bekend van de Wannsee-conferentie. In een van de villa's is in de Tweede Wereldoorlog het besluit genomen over wat met het ' jodenvraagstuk' te doen. Die villa staat er nog en is nu een erg indrukwekkend museum. Het is werkeiljk ongelooflijk dat er in zo'n vredige omgeving uberhaupt nagedacht is over zoiets vreselijks als het vermoorden van miljoenen joden. Tot nu toe vind is dit echt het meest indrukwekkende van mijn reis.

's Avonds ben ik met Marco nog even Prenzlauer Berg ingegaan. Maar we zijn ook snel weer naar huis gegaan omdat we erg moe waren, en ik er de volgende ochtend ook weer vroeg uitwilde. De volgende ochtend heb ik nameljk een dag met het internationale kamp meegedaan dat ook georganiseerd werd door het HKH in een buitenwijk van Berlijn. Daar zijn een aantal barakken bewaard gebleven waar ooit dwangarbeiders gestationeerd waren. Een van die barakken wordt binnenkort voor het publiek opengesteld. In de kelder zijn inschriften (tekeningen, data) bewaard gebleven van mensen die tijdens de bombardementen op Berlijn hier geschuild hebben. Door de mensen van het kamp zijn die inschriften gedocumenteerd en gefotografeerd. Heel bijzonder om ook een ochtend aan mee te helpen.
Daarna ben ik zelf nog even Berlijn ingegaan om een aantal dingen te bezoeken die ik gewoon graag nog een keer wilde zien (Gendarmenmarkt, Brandenburger Tor, Unter de Linden) en weer naar huis om tas in te pakken.

Vorige week woendagavond heb ik de nachttrein genomen van Berlijn naar Malbork (Polen). Het bleek een russische trein te zijn, die doorreed naar Kaliningrad. Ik had meer comfort verwacht, maar het was vooral degelijk en praktisch. Op de rit van ongeveer 12 uur hebben we zeker 3 tot 4 uur om onduidelijke reden stil gestaan. Efficient is anders, maar een bijzondere rit was het zeker!

Op dit moment ben ik dus al een paar dagen in Polen. Ik ben nu in Torun, een prachtige oude stad in het midden van Polen, waar ik ook vrienden heb bezocht. Zometeen reis ik naar Warschau. Over de rest van mijn ervaringen in Polen schrijf ik in een volgend bericht!

Do widzenia (tot ziens),

Sybren

  • 09 Augustus 2010 - 11:23

    Froukje:

    Ha Sybren,

    Heerlijk om je reisverhalen weer te lezen! Berlijn is inderdaad een geweldige stad! Veel plezier in Polen en geniet van al het moois in Krakow (ik kan je uit ervaring vertellen dat je die stad niet meer vergeet :))

    Liefs Froukje

  • 09 Augustus 2010 - 11:23

    Frans Van Ginkel:

    Hoi Sybren,
    Ik geloof dat je van plan was om door te reizen naar Polen maar het barst daar van de overstromingen. Misschien moet je even kijken waar dat precies is, kan je eventueel je reissschema aanpassen!
    Groet,
    FransvG.

  • 09 Augustus 2010 - 13:21

    Je Moeder Marjan:

    Heerlijk om jouw verhalen te lezen,het is tegelijk een geschiedenisles!!En dat je ook steeds weer mensen opzoekt die je hier of daar op deze wereldbol hebt ontmoet.
    Daar geniet jij van en wij dus met jou!!Heb jij ook last van die regenbuien of zijn die met name in het zuiden!Ach je hebt je zwemdiploma.Geniet en doe Anieska de groeten Dikke knuffel van mij en schouderklop van je pa.

  • 09 Augustus 2010 - 13:21

    Je Moeder Marjan:

    Heerlijk om jouw verhalen te lezen,het is tegelijk een geschiedenisles!!En dat je ook steeds weer mensen opzoekt die je hier of daar op deze wereldbol hebt ontmoet.
    Daar geniet jij van en wij dus met jou!!Heb jij ook last van die regenbuien of zijn die met name in het zuiden!Ach je hebt je zwemdiploma.Geniet en doe Anieska de groeten Dikke knuffel van mij en schouderklop van je pa.

  • 09 Augustus 2010 - 20:40

    Mirjam Lenglet:

    Veel plezier, Sybren, op deze interessante en leuke reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 24178

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: