Weer op reis!! - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Weer op reis!! - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Weer op reis!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

01 Augustus 2010 | Nederland, Hengelo

Beste allemaal,

Eindelijk is het weer zover! Bijna een jaar na mijn reis door Zuid-Amerika heb ik weer voor een iets langere periode mijn rugzak van stal gehaald! Deze keer blijf ik dichter bij huis: mijn reis gaat de komende twee weken naar Berlijn en Polen.

Morgenochtend vertrek ik naar Berlijn. Sinds mijn studieverblijf in Potsdam en Berlijn heb ik echt een bijzondere band met die steden. Ik verheug me er nu al op het lekker rondstruimen door Kreuzberg, Prenzlauer Berg en Mitte (komt mooi uit dat ik bij vrienden kan slapen die midden in Prenzlauer Berg wonen!). Morgenmiddag ga ik nog op bezoek in het Hendrik Kraemer Haus, een huis van de Nederlandse oecumenische gemeente in Berlijn, waar ik tijdens mijn reis in Berlijn graag en vaak kwam. Toevallig wordt er deze week vanuit het huis ook een groot internationaal kamp georganiseerd, waarbij er gewerkt wordt aan het documenteren van gegevens van oud-dwangarbeids uit de Nazi-tijd. Wellicht help ik woensdag ook een dag mee, lijkt mij wel spannend!
Dinsdag bezoek ik Potsdam, waar ik me hopelijk weer net zo thuis zal voelen als toen. Ik ga in ieder geval genieten van de prachtige stad en de tuinen van het park van Sanssoucci.

Woensdagavond neem ik de nachttrein naar Polen. Die komt uit in Malbork, waar nou net toevallig ook een prachtige burcht staat:)… Daar moet ik natuurlijk even langs. Daarna vervolg ik mijn reis naar Sopot, een plaatsje vlak aan de kust. Het ligt iets boven Gdansk, de stad die ik dan ook ga verkennen. Maar het strand en het nachtleven zal ik zeker niet ongemoeid laten…

Mijn plan is dan om ergens aan het einde van de week naar Torun te gaan, één van de weinige steden in Polen die wel bijna ongeschonden de tweede wereldoorlog is doorkomen met als resultaat een nog puntgave middeleeuwse kern. Hier heb ik met een stel Poolse vrienden afgesproken die mij waarschijnlijk wel op sleeptouw zullen nemen, maar ook zonder gids denk ik dat ik me er prima een dag kan vermaken.

Via Warschau reis ik dan naar Krakau, ook één van de prachtigste steden van Europa, en tegelijkertijd ook de stad met de hoogste kroegendichtheid (al zijn de meningen hierover enigszins verdeeld). Een mooie combinatie, waar ik na een reis van vijf jaar geleden naar deze stad in ieder geval graag terug wil komen!
Vanuit Krakau hoop ik ook een excursie te maken naar Auschwitz-Birkenau, zo’n 100 km daarvandaan. Een heel ander monument, maar ik denk dat het goed is om tijdens zo’n reis ook hierbij stil te staan.

Over iets minder dan twee weken ben ik weer in Warschau. Vanuit daar vertrek ik met twee andere Poolse vrienden waarschijnlijk voor een weekend naar het woud van Bialowiea, één van de laatste stukjes oerbos van Europa. Een paar dagen later vlieg ik vanuit Warschau weer terug naar Nederland.

Het beloofd dus in ieder geval een erg afwisselende reis te worden! Via deze website zal ik regelmatig verslag doen van mijn belevenissen.

Sybren

P.S. Vandaag zijn de Amsterdamse grachten officieel op de UNESCO Werelderfgoed lijst gezet! Tijdens mijn reis bezoek ik bijna om de dag een monument van de UNESCO werelderfgoedlijst (voor een overzicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Werelderfgoedlijst#Polen)


  • 02 Augustus 2010 - 07:25

    Gerlinda En Benine:

    Hé Sybren,

    We zijn de eersten die ff mogen krabbelen in jouw gastenboek, leuk :).

    Zo te lezen, ga je een indrukwekkende reis maken.

    Wij wensen je een hele fijne tijd toe, geniet ervan en... mooi om zo je belevenissen in Berlijn en Polen te lezen.

    Groetjes van ons

  • 02 Augustus 2010 - 09:50

    Piet Uit Berkel:

    Hoi Sybren,

    geweldige steden ga je bezoeken. Heel veel geschiedenis en cultuur.
    Wij waren vorig jaar ook in Auschwitz en dat bezoek vergeet ik nooit meer.

    Morgenochtend gaan Pieter en ik de andere kant op, eerst Canada en daarna Amerika door.

    Goede reis en geniet ervan !!

    Groet, Piet en Pieter Lugtigheid

  • 02 Augustus 2010 - 10:52

    Elise :

    Een echte wereldreiziger die Sybren.
    Net de belevenissen van nog meer wereldreizigers gelezen. Het zit zeker in de genen.Ik ben 32 jaar geleden in Krakau geweest nog tijdens "de muur". We hadden toen erg weinig vrijheid en veel militairen overal.Ik denk dat dat nu wel anders is. Geniet van alles en veel plezier.
    Groetjes,
    Elise

  • 02 Augustus 2010 - 11:25

    Lindsay:

    Hi Sybren,

    Dit keer inderdaad iets dichter bij huis, maar dat maakt het natuurlijk niet minder mooi!
    Hoe is het verder met je?

    Veel plezier

    groeten Lindsay

  • 03 Augustus 2010 - 10:36

    Frank En Petra:

    Hoi Syb,
    Wat leuk dat je weer op reis bent, je hebt heel wat op je programma staan. We wensen je veel plezier en veel nieuwe en goede indrukken toe!
    Hartelijke groet van je oude overburen uit Maastricht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 24173

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: