Twee weken Cuzco en Macchu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van sybrenopreis - WaarBenJij.nu Twee weken Cuzco en Macchu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van sybrenopreis - WaarBenJij.nu

Twee weken Cuzco en Macchu Picchu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

27 Juni 2009 | Peru, Cusco

Hallo allemaal,

Ik zit inmiddels alweer bijna twee weken in Cuzco en vind het echt een fantastische stad. Het is een prachtige stad vol met pleintjes, oude gebouwen, waarvan velen op inka-fundamenten. Ik zit in een hostal in een wijk op een heuvel. Vlakbij het centrum, maar een hele andere wereld. Als ik de trap naast het hostal oploop heb ik echt niet het idee dat ik in een heel erg toeristische stad zit, maar in een rommelig andesdorpje vol met half afgebouwde huizen, rommel en zwerfhonden. Juist die combinatie vind ik erg bijzonder.
Doordat ik op de heuvel zit heb ik trouwens ook een prachtig uitzicht over de stad (http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Cusco#5348356528158270018).
De eerste twee dagen had ik met Anouk afgesproken, een meisje die ik nog van de talenschool in Quito kende.

Daarna heb ik een zogenaamde Inca Jungle Trail gedaan naar Machu Picchu. Echt een hele mooie toch door de tropische omgeving van Cuzco die uitkomt in Aguas Calientes, het dorp onder de wereldberoemde ruïnes.
De eerste dag zijn we naar een punt hoog in de bergen gegaan en vanuit daar naar beneden gefietst. Je ziet onderwerg het landschap steeds groener worden en het aantal bananenbomen toenemen. ´We´ bleek trouwens op de eerste dag alleen ik en een gids te zijn. Je mist dan natuurlijk een groepsgevoel, maar je krijgt wel alle aandacht. Dat laatste kwam wel van pas met mijn lichte hoogtevrees en de soms steile stukken die we de komende dagen moesten lopen. De rest van de tocht hebben we wel voornamelijk wandelend afgelegd. We hebben een flink stuk gelopen langs een vroegere spoorlijn, die door de El Niño regens eind jaren ´90 helemaal weggespoeld is. Her en der langs de route zijn nog wel oude spoorbruggen en tunnels te zien, verbogen stukken rails en half vergane treinstellen. Verder liep een stuk van de route ook over een oud Inkapad, die wel hoog de bergen in ging, langs hele rijen cocastruiken. Onderweg zijn we gestopt bij een kleine koffieplantage waar we verse koffie hebben gedronken en ze een hele speelse aap als huisdier hadden. Hij klom op mijn hoofd en ging er bijna met mijn bril vandoor. De tweede dag eindigde bij een aantal prachtig aangelegde heetwaterbronnen, midden tussen de bergen. Echt heerlijk na zo´n wandeling! Daarna was het nog een paar kilometer lopen naar het dorpje Santa Theresa waar we die nacht overnacht hebben. Die avond hebben we het nachtleven daar een beetje proberen te verkennen, maar helaas troffen we alleen lege discotheken aan. De volgende dag zijn we met een taxi naar een station gelopen, waar we ongeveer twee moesten lopen over een stuk spoor dat er nog wel ligt. Het loopt ontzettend vervelend, maar is de enige mogelijkheid om naar Machu Picchu te komen (het is via de weg onbereikbaar...). Agues Calientes (ook wel Machu Picchu dorp geheten) is echt een soort Disneyworld als je net uit de andere Peruaanse dorpjes komt. Hier zijn wel mooi aangelegde straten, verlichting, en afgebouwde huizen (als stond ons hotel nog half in de steigers.
We waren al redelijk vroeg in Aguas Calienten zodat we nog tijd hadden om een enorme berg te beklimmen tegenover Machu Picchu. Een tocht over hele steile trappetjes en bergpaadjes. Toen was ik wel blij dat ik een eigen gids bij me had... Maar het uitzicht boven was fantastich. Tegenover ons Machu Picchu en en het dorp, en heel veel bergen.

Dag vier moesten we er al heel vroeg uit om een beetje op tijd bij de ruïnes te zijn. Het zou namelijk een extra drukke dag worden, vanwege de zonnewende die voor de Inka´s een bijzondere betekenis had. Door een steen die door een spel van licht en schaduw een driehoek werpt wisten de Inka´s dat de dagen weer langer zouden worden. Die driehoek is nog steeds te zien, en trok naast de gebruikelijke toeristen ook veel ´zonaanbidders´ aan (letterlijk dus mensen die met hun handen in de lucht de zon aanbaden). ´s Ochtends vond ik Machu Picchu ook op z´n mooist, met mist die tussen de burgen en de ruïnes en het echt een heel mysterieuze sfeer geeft (http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/IncaJungleTrail#5352035066312017554). Mijn persoonlijke gids nam trouwens na de zonnewende ook afscheid van me, en ik ging met een groepje de ruïnes verder verkennen.
Daarna heb ik nog een stuk van de Waynu Picchu beklommen (dé beroemde berg achter Machu Picchu) en een oude Inkabrug bekeken. Toen ik tegen de avond weer naar de trein liep kwam ik mijn gids ook nog tegen, die vanwege de enorme drukte geen trein eerder had kunnen nemen.

De volgende dag maar even rustig aan gedaan. Wel kam ik een andere bekende reizigster tegen, die ik al eerder ontmoet heb. Zij had op een verschrikkelijke busreis ook nog wat andere mensen overal vandaan leren kennen en we hebben met zijn allen de avond doorgebracht. Voor dinsdag had ik een tocht door de heilige vallei geboekt langs allerlei andere oude inca'ruines. Woensdag was de grote dag van Inti Raymi, waarin een belangrijk Incaritueel ter ere van de zonnewende nagespeeld wordt en tienduizenden mensen aantrekt. Ik had geen kaartjes gekocht, maar kon gelukkig alles vanaf een heuveltop prima zien. Als onderdeel van het ritueel zou er een zwarte Llama ritueel geslacht worden, maar door protesten van dierenactivisten was dit jaar voor een minder spectaculaire oplossing gekozen waarbij een stuk vlees in het vuur gegooid werd.

Na het festival was ik oorspronkelijk van plan om snel verder te reizen naar Bolivia, maar door wegblokkades van boze indianen is de weg al twee weken lang onbegaanbaar (of alleen met een verschrikkelijke lange busreis). Dus heb ik de afgelopen dagen nog wat andere ruïnes hier bezocht, en ben ik achter een vliegticket naar La Paz aangegaan. Maar gelukkig is de weg sinds gisteren voor drie dagen open, dus wordt mijn geduld beloond. En eigenlijk ben ik ook nog wel blij dat ik nog wat meer van deze prachtige stad en omgeving heb mogen genieten. Morgen reis ik weer verder. Ik reis als alles lukt gewoon met een bus naar Puno, wil daar een toer maken langs de floating Islands en van daar uit verder reizen naar Bolivia. Vanuit daar dus mijn volgende bericht.

Foto´s van Cuzco, de Heilige Vallei en Inti Raymi zijn te vinden op: http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/Cusco#
Foto´s van mijn Inca Jungle Trail zijn te vinden op: http://picasaweb.google.com/sybren.bouwsma/IncaJungleTrail#

Saludos,

Sybren

  • 27 Juni 2009 - 20:17

    Pieter:

    Wat bijzonder dat je juist bij de zonnewende op de macchu picchu staat! Mooie foto's van de tempel. Heb je geen last van de hoogte (gehad)? Veel plezier op Titicaca en op het isla del sol. Groeten, Je neef.

  • 27 Juni 2009 - 20:28

    Joliene:

    Weer een bijzonder verhaal. En ook deze keer weer prima getimed! Heel veel plezier in Bolivia.
    Groetjes, Joliene

  • 27 Juni 2009 - 21:08

    Harteveldjes:

    geweldig met alle aandacht gelezen. en de foto,s bekeken.genietend van de m ooie dingen neef,maak je genoeg foto,s?veel plezier en een kus van je tante ria

  • 27 Juni 2009 - 21:36

    Je Friese Tante:

    Alweer zo;n geweldig bericht van je, hoe vindt je het allemaal uit
    En de kleren wat een variatie en kleuren.
    En eenmaal thuis kom je niet uitverteld.
    Welke neef Pieter was hier voor?Pieter B of Pieter L?
    Groetjes Sybren je Tante.

  • 28 Juni 2009 - 11:14

    Rianne:

    He broer,
    Wat een herkenbare foto's zeg! Echt bijzonder dat je er was met de zonnewende. Ik zie aan de foto's dat je volop geniet en alles doet wat op je pad komt. Titicaca is het volgende,floating islands zijn leuk, maar beetje vertoeristiest (hihi). Veel plezier daar. Kus van je zus

  • 30 Juni 2009 - 09:25

    Elise Neervoort:

    Tjonge, jonge Sybren, wat een ervaringen doe jij op.Een compleet andere wereld en daar mag jij een kijkje in nemen.Ik denk dat veel andere mensen, waaronder ik, zo'n reis ook nog wel eens zouden willen maken. Ga je als je thuis bent een boek maken met reisverslag en foto's? Geniet maar van alles wat je nog gaat doen.
    Groetjes, Elise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2009

Afscheid

19 Augustus 2009

Dure stempels...

04 Augustus 2009

Klaar voor de Mont Blanc

16 Juli 2009

Hollanders op hoogte

08 Juli 2009

Hoog water

Actief sinds 23 Jan. 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 24183

Voorgaande reizen:

08 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Het beloofde land

07 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Zuid-Amerika 2011

02 Augustus 2010 - 17 Augustus 2010

Berlijn en Polen

07 Maart 2009 - 16 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: